שלושת הגונות

הפילוסופיה ההודית ודרשנת הסאמקייה מכירות בעולם דואליסטי של רוח וחומר כשני ישויות נפרדות.

בסוטרה 1.2 ו-1.3 מתואר התהליך שלשמו הוצעה היוגה לעולם.

בסוטרה 1.2 נאמר: "yogah citta vrtti nirodhah" כלומר; יוגה היא הדרך, הטכניקה להשקטת תנודות התודעה. המטרה להשקטת גלי המחשבה, להשקטת הרגשות היא לא רק לשם אותו שקט שנוצר או לשם השיפור באיכות החיים.  המטרה מתוארת בסוטרה 1.3 "tada drastuh svarupe avasthanam" כלומר: אז, כשמתרחש אותו שקט בתודעה, בו התודעה לא צבועה בצבעי המחשבות או הזכרונות אז, שוהה המתבונן בטבעו האמיתי.

המתבונן הוא אותה ישות טהורה, פנימית, נצחית הנקראת פורושה purusa.  הפורושה אינה נוצרה בנקודת זמן מסוימת ואינה מוגבלת בזמן. היא חסרת התחלה או סוף וחסרת צבע או צורה. 

עולם החומר, עולם התופעות המחשבות, ההתנהגויות והאובקיטים השונים  נקרא פרקרטי prkrti. כשאנו לא שוהים בטבענו האמיתי. כשאנו נעים מתוך סכמות, זכרונות עבר ולא קשובים לכל רגע ורגע הפרקרטי משתקפת בפורושה והתודעה הטהורה נבלעת בתוך כל תנודות המחשבה שלנו. 

הפרקרטי מורכב בבסיסו משלוש תת איכויות שונות היוצרות יחד במינונים שונים אין סוף צירופים. ניתן לדמות זאת לעולם הכימיה בו צירופים של מספר חומרים יחד יכול לתת תערובות או תרכובות שונות. הכל תלוי ביחסים בין החומרים.

שלושת תת- האיכויות הקיימות המרכיבות אם עולם התופעות נקראות גונות gunas הן סאטווה, ראג'ס וטאמאס.

סאטווה זוהי איכות המאופיינת באנרגיה טהורה, צלולה, זכה. איכות זו מובילה לבהירות התודעה. זוהי האיכות של הפורושה- של התודעה טהורה שאינה מושפעת מהמחשבות. זו שהמחשבות אינן משתקפות בה.

ראג'ס זוהי איכות התנועה, איכות הפעילות המניעה את האדם.

טאמאס זוהי איכות בעלת אנרגיה של כבדות ועייפות. זוהי האיכות המרסנת, המערימה מכשולים והתנגדויות כלפי נטיית התנועה של הראג'ס וכלפי נטיית הסאטווה להתגלות.

 

הטאמאסי והסאטווי אלו שתי איכויות מנוגדות. צלילות מול עכירות. אווריריות מול כבדות והראג'סי עומדת בין שניהם והיא המנתבת את הפעילות שלנו.

על פי תפיסת היוגה והאירוודה ניתן לשנות ולהשפיע על הגונותעל האיכויות השונות המצויות בנו. השאיפה היא לחזק את האיכות הסאטווית המאפשרת להשקיט את תנודות התודעה ולהפחית את האיכות הטאמאסית המערימה מכשולים על הדרך.

תרגול יוגה הכולל מדיטציה, פראנאימה (נשימות) ואסנות תוך התבוננות והקשבה מעמיקה, התנהלות מודעות ומאוזנת ועשייה שאינה נובעת מהאגו מחזקת את האיכות הסאטווית המצויה בנו ובתודעה שלנו. איכות המובילה לשחרור תודעתי.

אכילת יתר, אכילת בשר, שתית אלכוהול, מזון מתוק מדי, או מזון מר, מזון תוסס, מזון מעובד שום ובצל טריים מגבירים את האנרגיה הטאמאסית. מה שמרחיק אותנו מהתודעה הטהורה שלנו.

מזון מתוק מעודן כמו דבש, ירקות ופירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, זרעים ונבטים אלו מזונות סאטווים. מזונות המעודדים את צלילות התודעה.

מזון חריף, מלוח או חמוץ הוא ממריץ ולכן בעל אנרגיה ראג'סית. קפה, מלח, שוקולד ואכילה מהירה גם הם מחזקים את האיכות הראג'סית בהוויה שלנו, שחשובה לשם התקדמות בדרך.

 

בשלב הראשוני בדרך לשקט התודעתי בו אנו מרככים את זרם המחשבות הבלתי פוסק אנו קודם כל מפתחים  מודעות כלפי התודעה שלנו. למזון יש אנרגיה מסוימת. אנו מכניסים את אותה אנרגיה לגוף שלנו והיא בתורה משפיעה עלינו. אותו כנ"ל לגבי תרגול היוגה- לתרגול האסאנות, הנשימות והמדיטציה יש השפעה ברמה האנרגטית. הם יוצרים שינוי. כמתרגלי יוגה עלינו להיות  מודעים לשינוי שיצר התרגול. כשמודעות זו מתחדדת אנו מכירים את האנרגיה שכל אסאנה מביאה עימה ומבינים את התרגול והשפעותיו ברמה עמוקה יותר.

וכשמודעות זו מתרחשת בתרגול אנו שואפים לקחת את המודעות הזו אל מעבר גבולות המזרון ולהגדיל את מעגל המודעות. להיות מודעים להתנהלות שלנו מול בני הזוג שלנו, מול הילדים שלנו, במקום העבודה שלנו, בחברה בכלל וכלפי עצמנו.

 

בתאריך ה-17/4  תתקיים בסטודיו שח מיכל בכרכור סדנת עומק בנושא שלושת הגונות וכיצד ניתן לרסן אותם על ידי תרגול הוקנדליני יוגה.

הסדנא תועבר על ידי דורית דן ותכיל חלק תיאורטי ותרגול יוגה.